قرآن در نگاه علامه جعفری

10 / 10
از 1 کاربر

 

وَ العَصرِ اِنَّ الانسَانَ لَفِی خُسرٍ اِلاَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَ تَوَاصَوا بِالحَقِّ وَ تَوَاصَوا بِالصَّبر (سوره عصر)

 "سوگند به عصر، قطعآ انسان در خسارت است، مگر كسانی كه ایمان آورده و اعمال صالحه به جای می آورند و همدیگر را به حق سفارش كرده اند و همدیگر را به صبر توصیه نموده اند"، به خاموشی بگراید. هرگز!

شما هر مسأله انسانی را كه بخواهید از كامل ترین و روشن ترین دیدگاه فرا بگیرید، نخست: باید هرگونه بررسی و مطالعات خود را از نظر مكتب ها و فلاسفه و دانشمندان تكمیل كنید، سپس: آیه یا آیات قرآنی را كه مربوط به آن مسأله است، مورد دقت قرار بدهید. آن گاه: خواهید دید كه توضیح مسأله، مبنا و پاسخ نهایی آن را، آیه یا آیات مربوط، به طور روشن بیان كرده و هر دو وسیله دریافت؛ "احساس عمیق" و "تعقل منطقی" شما را اقناع و اشباع می كند.

متأسفانه بعضی از مطالعه كنندگان و خوانندگان قرآن، این كتاب آسمانی را باز می كنند و از آغاز سوره شروع به مطالعه و یا خواندن نموده و بدون این كه درباره محتوای یك یك آیات، معلومات و اندیشه های قابل توجهی داشته باشند، تا آخر سوره می روند و سوره دیگر را شروع می كنند. این گونه مطالعه و خواندن، نمی تواند بر مبنای صحیح قرآن شناسی استوار باشد. به عبارت دیگر، قرآن آن نیست كه نقوش كلماتش از مقابل چشم انسان عبور كند و یا درصورت الفاظ، از زبان و دهان موج بزند.

در یك كلام: هر یك از آیات قرآنی، عبارت است از آن جمله نهایی كه بدون آگاهی قبلی همه جانبه به محتوای آن، واقعیت خود را ابراز نمی كند. ما این عقیده خود را با این بیان كه "قرآن تجلی گاه خداوندی است"، این گونه تكمیل می كنیم:

درست است كه مردم با بعثت پیامبر اكرم(ص) خدا را با چشم سر ندیدند و این امری محال است، ولی كلمات خداوندی در قرآن مجید، تا آن جا كه مردم بتوانند از استعداد خدایابی خود استفاده كنند، خدا را برای آنان قابل شهود ساخت. كلمات خداوندی در قرآن، در تفسیر سقوط و نابودی جوامع، چنان روشن و چنان ارائه دهنده است كه هر شخص آگاه و خردمندی با مطالعه و تفكر در آن ها، نظم و قانونمندی هستی را مشاهده می كند و یقین پیدا می كند كه: با گردنده گرداننده ای هست. كتاب آسمانی (قرآن)، به وجود آورنده دو كتاب آفاقی و انفسی است كه اشتباه و خطا راهی به آن ندارد. این كتاب: انسان و جهان را "آن چنان كه هستند" و انسان را "آن چنان كه باید" و جهان را آن چنان كه می توان از آن برخوردار شد، برای خاك نشینانی كه مهمانان چند روزه دو قلمرو انسان و جهانند، تعلیم می دهد.

آن حقایق را كه قرآن به عنوان "انسان آن چنان كه باید" گفته است، عالی ترین حقایقی است كه نتیجه مذكور را در بر داشته است. نتیجه قطعی بعدی، این است كه قرآن واقعیت اصیل "انسان آن چنان كه هست" و "جهان آن چنان كه هست" را بدون كم ترین افراط و تفریط و اشتباه و خطا مطرح كرده است.

در بحث قرآن و اسلام، موضوع این است كه: قرآن كه اساسی ترین منبع دین اسلام است، نشان دهنده همه تفصیلات و جزئیات احكام اسلامی به طور عموم، اخلاقیات، عقاید، اصول دادرسی، تكالیف فردی و اجتماعی در روایاتی است كه از پیامبر اسلام و سپس ائمه معصومین :صادر شده است.

در قرآن مجید، اسلام به دو معنی بیان شده است:

معنای یكم - دین الهی عام، كه برای ارشاد انسان ها به همه پیامبران الهی وحی شده و همان است كه پس از نوح(ع) به وسیله حضرت ابراهیم خلیل الرحمن(ع) به طور عموم به همه انسان ها ابلاغ شده است. این متن كلی، نه قابل نسخ بوده است و نه مخصوص به جامعه و دورانی خاص. لذا، در مواردی متعدد از قرآن، خداوند پیامبر اسلام خاتم الانبیاء(ص) را تابع همین دین معرفی فرموده است.

معنای دوم - دین خاص اسلام. همان متن دین ابراهیم(ع) است با مقداری احكام و تكالیف فطری كه از دستبرد دگرگونی ها در امان مانده است؛ در صورتی كه در دیگر ادیان - هم از نظر عقاید و هم از نظر احكام - تغییرات و دگرگونی هایی به وجود آمده است.

در تكمیل سخن اخیر یادآور می شویم كه یكی از مباحث بسیار ارزشمند و جالب، طرح مسأله "ادیان سه گانه در قرآن" است.

از هر سه كتاب ادیان سه گانه جهانی (قرآن و تورات و انجیل) می توان این اصل را اثبات كرد كه حضرت ابراهیم خلیل(ع) ارائه دهنده متن كلی دین الهی است كه همه ادیان سه گانه مزبور باید آن را بپذیرند.

بدان جهت كه از دیدگاه مسلمین، كتاب آسمانی قرآن، بدون كم ترین دست خوردگی و تحریف، بازگوكننده آن دین كلی الهی است، محققان و دانشمندان هر سه دین جهانی، امروز می توانند مشتركات آن سه دین را كه متن "دین ابراهیمی" است، استخراج نموده و عمل كنند. هم چنین، آن عده از محققان و دانشمندان دو دین یهود و مسیحی كه محمدبن عبدالله(ص) را انسانی راستگو می دانند، مجبورند در این نكته با محققان و دانشمندان اسلامی موافقت نموده و اصول كلی متن دین ابراهیم(ع) را از قرآن استنباط كنند.

از این قبیل اشخاص، دانشمند محترم آلمانی آقای هانس كونگ كه در سمینار "سعادت از دیدگاه متفكران مسلمان و آلمانی" در انجمن حكمت و فلسفه اسلامی در تهران حضور داشتند، - این سمینار در تاریخ پنج شنبه 16 اسفند ماه 1363 در تهران برگزار شد. - اظهار می كردند كه:

"محمد(ص) پیغمبر بوده و به ایشان وحی شده است. نهایت امر، آن چه كه وحی شده، معانی بوده و انتخاب الفاظ برای ارائه آن معانی، به اختیار خود او بوده است، نه این كه خود همه الفاظ به او وحی شده باشد."

از این جملات معلوم می شود كه آقای هانس كونگ صدق و خلوص پیامبر اسلام را پذیرفته اند، و الا پیامبر هرگز به مقام شامخ نبوت و شایستگی گیرندگی وحی نایل نمی شد. در نتیجه، آقای هانس كونگ و كسانی كه با ایشان هم عقیده اند، می توانند قرآن را به عنوان منبع متن دین ابراهیم(ع) تلقی نموده و دین كلی را از قرآن استخراج كنند، زیرا قرآن با صراحت كامل - چنان كه در مباحث گذشته ذكر شد - دین اسلام را همان دین ابراهیم(ع) معرفی می كند.

به نظر می رسد، با این كه بنا بر مبنای آقای هانس كونگ، ما می توانیم از قرآن، متن دین كلی حضرت ابراهیم خلیل(ع) را استنباط كنیم، ولی ممكن است یهودیان و مسیحیان این استنباط را نپذیرند. به همین جهت، در موقع سخنرانی اینجانب در سمینار، آقای هانس كونگ در مقام سؤال پرسیدند: "بسیار خوب، دین ابراهیم خلیل متن دین كلی است، ولی از كجا و از كدامین منبع، آن را به دست بیاوریم و مورد عمل ادیان سه گانه قرار بدهیم؟"

از این سؤال معلوم شد كه این دانشمند محترم در نظر ندارند كه حضرت محمد(ص) را انسان راستگو بدانند، با این كه پیامبری ایشان را پذیرفته اند!!

اینجانب در پاسخ به آقای هانس كونگ، چنین توضیح دادم:

"بیایید هر سه كتاب (قرآن و تورات و انجیل) را باز كنیم و همه آن مطالب را كه از دیدگاه خرد و عقل سلیم و وجدان پاك می توان به عنوان دین به خدا نسبت داد، به عنوان متن دین ابراهیم بپذیریم."

این پاسخ را همه اعضای سمینار - خصوصآ آقای هانس كونگ - با شور و شعف پذیرفتند. من امیدوارم این كوشش لازم و حیاتی هر چه زودترشروع شود و محققان و دانشمندان مخلص و مطلع هر سه دین بزرگ جهانی، به نتایج مطلوب - اگرچه در زمان های طولانی - برسند.

البته لازم است اشاره كنیم كه نظر آقای هانس كونگ درباره وحی، قابل تجدیدنظر اساسی می باشد

دستگاه احکام آموز نماز ویژه پسران و دختران به همراه آموزش های اذان و اقامه ، نماز ، شرایط نمازگزار ، قبله شناسی ، وقت شناسی ، حدیث ، دعا ، وضو ، تیمم ، غسل می باشد . دستگاه احکام آموز نماز می تواند بهترین هدیه برای کسانی باشد که به سن تکلیف نزدیک شده اند .




ارسال نظر

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :